image

Staatssecretaris reageert op verlengen DigiD-contract met Solvinity

woensdag 6 mei 2026, 09:23 door Redactie, 37 reacties
Laatst bijgewerkt: Vandaag, 16:33

Staatssecretaris Van der Burg heeft gereageerd op het verlengen van het DigiD-contract met Solvinity, waar hij afgelopen maart mee instemde. Het gaat hierbij om de periode van 7 augustus 2026 tot 6 augustus 2028. Om vanaf augustus 2028 over te stappen naar een andere partij, waarbij het zeggenschap in Nederlandse of Europese handen ligt, kijken DigiD-beheerder Logius en de Landsadvocaat naar de aanbestedigingsvoorwaarden.

GroenLinks-PvdA, SGP en BBB hadden de bewindsman om opheldering over de contractsverlenging gevraagd. Volgens Van der Burg was het niet mogelijk om voor augustus dit jaar over te stappen naar een andere partij, zonder dat hierbij de continuïteit en veiligheid van DigiD en andere voorzieningen in gevaar komen. "Het beheer van het platform vraagt om een ervaren beheerorganisatie om de continuïteit en veiligheid van dienstverlening blijvend te kunnen borgen. Op dit moment is het niet mogelijk om het platform in eigen beheer te nemen vanwege het feit dat Logius niet beschikt over voldoende kennis en capaciteit", voegt de staatssecretaris toe.

Van der Burg stelt dat het versneld onderbrengen van het beheer bij een andere partij kan leiden tot risico's. "De voornaamste reden hiervoor is dat een nieuwe beheerorganisatie kennis en ervaring moet opbouwen met het platform dat door Logius wordt gebruikt. Onder normale omstandigheden wordt hier een periode van zes tot twaalf maanden voor gehanteerd", merkt de bewindsman op. "Deze overdracht kan plaatsvinden nadat een aanbestedingstraject is doorlopen en een nieuwe contractant is geselecteerd. Dat maakt het niet mogelijk om de overdracht naar een andere leverancier voor augustus 2026 af te ronden."

De staatssecretaris stelt meerdere keren in reactie op de Kamervragen dat het niet mogelijk was om naar een andere partij over te stappen. Wel kijken Logius en de Landsadvocaat naar de aanbestedingsvoorwaarden, zodat vanaf augustus 2028 een partij met Nederlandse of Europese zeggenschap het contract kan krijgen, laat de bewindsman verder weten. Die zegt in juni met verdere informatie te zullen komen.

Reacties (37)
Vandaag, 09:32 door Anoniem
Gelukkig weten WIJ het hier allemaal veel beter..... Afgezien de meeste hier er eigenlijk geen kennis en ervaring in dit soort trajecten hebben en niet verder komen dan simple statements op een verjaardag discussie.

Want het is allemaal simpel om over te zetten.....
Vandaag, 09:50 door Anoniem
Doel is het laten uitsterven en allemaal naar e-id van Europa vergeet dat niet. i.c.m. CBDC heeft europa je volledig onder controle. En jij hebt niets te vrezen want je doet toch niets fout of strafbaars. 1984
Vandaag, 09:52 door Named
Yup, dat was te verwachten.
Zelfs als het een kritieke situatie is word er gewoon eerst een trage aanbestedingsprocedure gestart.
Dan langzaam personeel trainen en voorbereiden op de verhuizing waarna je 6 maanden nodig hebt voor die taak.
Dit proces kost anderhalf jaar, en dus moet je je contract met Solvinity ten minste zo lang door laten gaan...

Oftewel: Solvinity mag niet worden overgenomen vóórdat deze hele verhuizing afgerond is.
Anders krijgt de USA toegang tot systemen die kritiek zijn voor Nederland, iets wat echt niet mag gebeuren.
Vandaag, 10:18 door Anoniem
Dat krijg je als een overheid alleen nog uit boekhouders bestaat. De overheid kan niet zonder hulp de eigen kont afvegen.

Rijkswaterstaat was ooit het ingenieursbureau van de overheid, ze kunnen nu alleen contracten controleren.
Politietaken zijn al halfweg uitbesteed aan BOA's.
Het leger is nog niet uitbesteed, maar steekt het eigen land letterlijk in de fik.
AP is een waakhond, zinder tanden die op z'n best foei fluistert en is ook eensoort van uitbestede boa.

De competentie druipt er vanaf, of is al lang in een putje verdwenen.
Vandaag, 10:43 door Anoniem
Door Anoniem: Dat krijg je als een overheid alleen nog uit boekhouders bestaat. De overheid kan niet zonder hulp de eigen kont afvegen.

Rijkswaterstaat was ooit het ingenieursbureau van de overheid, ze kunnen nu alleen contracten controleren.
Politietaken zijn al halfweg uitbesteed aan BOA's.
Het leger is nog niet uitbesteed, maar steekt het eigen land letterlijk in de fik.
AP is een waakhond, zinder tanden die op z'n best foei fluistert en is ook eensoort van uitbestede boa.

De competentie druipt er vanaf, of is al lang in een putje verdwenen.
Nee , dat is geen incompetentie, Het zijn belangen. En de vierde macht heef andere belangen dan jouw privacy belangen. Men/ Ze willen het niet. Dan heb je je daarbij neer te leggen.
In een functionerende democratische rechtsstaat was zoiets ondenkbaar..Maar daar leven we niet in.Zoals je hopelijk ook begrijpt? Je ziet het pas als je het door hebt.
https://bomenenbos.substack.com/p/the-untouchables-van-de-vierde-macht
Vandaag, 10:48 door Anoniem
Door Anoniem: Gelukkig weten WIJ het hier allemaal veel beter..... Afgezien de meeste hier er eigenlijk geen kennis en ervaring in dit soort trajecten hebben en niet verder komen dan simple statements op een verjaardag discussie.

Want het is allemaal simpel om over te zetten.....
Met alle respect, maar sprekend als iemand die jarenlang actief is in omgevingen waar organisaties opereren met personeelsbestanden van 50.000 tot soms wel 400.000 medewerkers — vaak in complexe internationale ketens, met klanten variërend van multinationals tot semi-overheden en volledige overheidsinstanties — kan ik moeilijk anders concluderen dan dat Nederland in zekere zin een karikatuur van zichzelf is geworden.

Nederland liep ooit voorop. Nederlandse technici stonden bekend om hun vakkennis, inventiviteit en pragmatische oplossingen. De geschiedenis staat vol met briljante ingenieurs, vernieuwers en ondernemers die wereldwijd impact hadden. Er was een cultuur van vooruitdenken en durven bouwen.

Maar kijk je naar de huidige staat van de modernisering van het overheidsapparaat, en baseer ik me op eigen ervaringen met aanbestedingstrajecten en besluitvorming, dan zie ik een patroon dat moeilijk te negeren is: amateurisme, bestuurlijke traagheid, verkokering, en een vorm van “zachte corruptie” — denk aan riante leveranciersdeals, beïnvloeding via consultancyconstructies, of perks die de objectiviteit van keuzes subtiel ondermijnen. Het zijn geen schandalen op voorpagina’s, maar ze vreten wel aan de kwaliteit van besluitvorming.

Nederland heeft zich bovendien afhankelijk gemaakt van grote leveranciers. Eerst van IBM, later van Microsoft — en dat werd gaandeweg als vanzelfsprekend gezien. Vendor lock-in werd niet als risico maar als gegeven geaccepteerd. De prijs daarvan betalen we nu: beperkte flexibiliteit, hoge kosten en een gebrek aan echte autonomie.

Neem de IT-infrastructuur van de Belastingdienst als voorbeeld. Er zijn zeker verbeteringen doorgevoerd — dat moet erkend worden — maar telkens wanneer vooruitgang wordt geboekt, wordt die weer deels tenietgedaan door koppelingen met legacy-systemen. Nieuwe oplossingen moeten blijven praten met oude, vaak slecht gedocumenteerde applicaties. Het gevolg: complexiteit, stijgende kosten en systemen die nooit echt “af” zijn.

Daarbovenop komt een kortetermijnfocus die structurele vooruitgang belemmert. Projecten worden ingestoken vanuit jaarbudgetten en politieke cycli, in plaats van meerjarige visies. Grote, noodzakelijke investeringen worden vermeden, omdat ze moeilijk verkoopbaar zijn, en men kiest liever voor gefaseerde trajecten die uiteindelijk duurder en inefficiënter blijken.

En ja, er zit ook een culturele component in: eindeloos overleg, consensus zoeken tot besluiteloosheid, en een neiging om moeilijke keuzes vooruit te schuiven. Polderen heeft zijn waarde, maar niet als het innovatie en daadkracht verlamt.

Of het nu gaat om ERP-systemen zoals SAP, Baan Company of platforms zoals Microsoft Dynamics — de keuzes lijken vaak ingegeven door traditie, bestaande relaties of risicomijdend gedrag, in plaats van een heldere visie op architectuur en toekomstbestendigheid.

Er zijn echter alternatieven en betere benaderingen mogelijk:

* **Open source oplossingen** zoals PostgreSQL, Kubernetes of Nextcloud bieden meer controle, transparantie en onafhankelijkheid.
* **Cloud-agnostische architecturen** waarbij men niet volledig vastzit aan één partij, maar inzet op interoperabiliteit en standaardisatie.
* **Moderne ERP-alternatieven** zoals Odoo of Workday die flexibeler en innovatiever kunnen zijn, mits goed geïmplementeerd.
* **API-first en microservices architectuur**, waardoor systemen losser gekoppeld zijn en eenvoudiger te vernieuwen.
* **Langetermijninvesteringsstrategieën**, zoals bijvoorbeeld Estland heeft gedaan met zijn digitale overheid, waar consistentie en visie leidend waren.

Concreet voorbeeld: in plaats van een monolithisch belastingsysteem dat decennia meegaat en telkens wordt opgelapt, zou je kunnen werken met modulaire services voor aangifteverwerking, dataopslag en validatie — elk onafhankelijk schaalbaar en vervangbaar.

Of neem HR-systemen: in plaats van een zwaar SAP-landschap kan een combinatie van lichtere tools, gekoppeld via API’s, sneller inspelen op veranderende eisen.

Kortom, het probleem is niet een gebrek aan kennis of talent — dat is er nog steeds. Het zit in keuzes, structuren en prikkels. Zolang die niet veranderen, blijft Nederland achter de feiten aanlopen in plaats van ze vorm te geven.

Daarnaast moet je toch bijzonder ignorant zijn om de sleutel tot de bevolkingsregister weg te geven. Vergeet niet, daar tussen zitten BN'ers, als het goed zelfs de koning, premiers, en andere persona. Het ergste mogelijk van alles is, dat mij dit doet denken aan een gitzwarte bladzijde uit onze geschiedenis:

Toen de Duitsers naar Nederland kwamen, troffen deze een bijzonder goed gedocumenteerde burgerlijke stand. Daarin stonden adres gegevens, maar ook bijvoorbeeld de geloofsovertuiging geregistreerd. Werd door de bruinhemden bijzonder interessant bevonden toentertijd.

De wereld heeft niet stilgestaan, en de dynamiek is duidelijk anders. Maar niet per defnitie beter. En dus geven we wederom de sleutels van het basisregister weg, maar ditmaal aan een Israelische/Amerikaanse combinatie. Gelet op de ontwikkelingen van laatste 4 jaar is dit vanzelfsprekend te noemen: immers, er is toch helemaal niets mis met Amerika noch Israel?

Gecompliceerd? Ja, zeker. Ondoenelijk? Nee, zeker niet. Duur? Mismanagement, jarenlang wegpoetsen heeft zo zijn prijs, dus ja: duur. Complex? Neen, alles behalve.

Dus mogelijk is het omgekeerde ook waar, om aan de koffie tafel leuk te keuvelen hoe ingewikkeld het allemaal niet is, en dat het "gewone volk" het allemaal niet begrijpt.
Vandaag, 10:49 door Anoniem
Die overname van Solvinity door Kendryl is al heel lang onderweg. Maar door actief niet handelen en vertragen is het nu te laat voor een aanbesteding en overname door een andere Nationale of Europese partij. Dit is gewoon politiek falen, problemen weer doorschuiven naar naar het volgende kabinet.
Vandaag, 11:20 door Anoniem
Door Anoniem: Dat krijg je als een overheid alleen nog uit boekhouders bestaat. De overheid kan niet zonder hulp de eigen kont afvegen.

Rijkswaterstaat was ooit het ingenieursbureau van de overheid, ze kunnen nu alleen contracten controleren.
Politietaken zijn al halfweg uitbesteed aan BOA's.
Het leger is nog niet uitbesteed, maar steekt het eigen land letterlijk in de fik.
AP is een waakhond, zinder tanden die op z'n best foei fluistert en is ook eensoort van uitbestede boa.

De competentie druipt er vanaf, of is al lang in een putje verdwenen.

"Politietaken zijn al halfweg uitbesteed aan BOA's."
Dat denk jij. Ik ken zelf persoonlijk de verhalen van de BOA's die ingekort worden omdat er "te weinig werk is", of het geld is op? Budget ....
Tevens inverteert Ursula von der Leyen 5 miljoen euro aan Pulse Twin AI project dat moet gaan voorspellen 'waar er rotzooi uitbreekt, zodat we eerder kunnen ingrijpen'.

https://www.security.nl/posting/926698/Gemeente+Heerlen+wil+met+AI+criminaliteit+in+de+stad+gaan+voorspellen

Gaat weer allemaal eens lekker.
We zijn goed opweeg naar een surveillance state in Nederland.
Vandaag, 11:45 door Named
Door Anoniem van 10:48: Met alle respect, maar sprekend als iemand die jarenlang actief is in omgevingen waar organisaties opereren met personeelsbestanden van 50.000 tot soms wel 400.000 medewerkers — vaak in complexe internationale ketens, met klanten variërend van multinationals tot semi-overheden en volledige overheidsinstanties — kan ik moeilijk anders concluderen dan dat Nederland in zekere zin een karikatuur van zichzelf is geworden. <snip>
Hallo ChatGPT!
Jouw commentaar is langdradig en overbodig, leuk geprobeerd maar je kan beter iets anders doen.
Ga maar op zoek naar het zeepaard emoji of iets dergelijks...
Vandaag, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gelukkig weten WIJ het hier allemaal veel beter..... Afgezien de meeste hier er eigenlijk geen kennis en ervaring in dit soort trajecten hebben en niet verder komen dan simple statements op een verjaardag discussie.

Want het is allemaal simpel om over te zetten.....
Met alle respect, maar sprekend als iemand die jarenlang actief is in omgevingen waar organisaties opereren met personeelsbestanden van 50.000 tot soms wel 400.000 medewerkers — vaak in complexe internationale ketens, met klanten variërend van multinationals tot semi-overheden en volledige overheidsinstanties — kan ik moeilijk anders concluderen dan dat Nederland in zekere zin een karikatuur van zichzelf is geworden.
Kan het beter, zeker weten.

Nederland liep ooit voorop. Nederlandse technici stonden bekend om hun vakkennis, inventiviteit en pragmatische oplossingen. De geschiedenis staat vol met briljante ingenieurs, vernieuwers en ondernemers die wereldwijd impact hadden. Er was een cultuur van vooruitdenken en durven bouwen.
Durven, vooruitdenken, maar ook risico management, en juridische onderbouwing.

Maar kijk je naar de huidige staat van de modernisering van het overheidsapparaat, en baseer ik me op eigen ervaringen met aanbestedingstrajecten en besluitvorming, dan zie ik een patroon dat moeilijk te negeren is: amateurisme, bestuurlijke traagheid, verkokering, en een vorm van “zachte corruptie” — denk aan riante leveranciersdeals, beïnvloeding via consultancyconstructies, of perks die de objectiviteit van keuzes subtiel ondermijnen. Het zijn geen schandalen op voorpagina’s, maar ze vreten wel aan de kwaliteit van besluitvorming.
Ervaring genoeg mee. Overheid is daarin erg lastig.

Nederland heeft zich bovendien afhankelijk gemaakt van grote leveranciers. Eerst van IBM, later van Microsoft — en dat werd gaandeweg als vanzelfsprekend gezien. Vendor lock-in werd niet als risico maar als gegeven geaccepteerd. De prijs daarvan betalen we nu: beperkte flexibiliteit, hoge kosten en een gebrek aan echte autonomie.
Tot een zeker hoogte.

Neem de IT-infrastructuur van de Belastingdienst als voorbeeld. Er zijn zeker verbeteringen doorgevoerd — dat moet erkend worden — maar telkens wanneer vooruitgang wordt geboekt, wordt die weer deels tenietgedaan door koppelingen met legacy-systemen. Nieuwe oplossingen moeten blijven praten met oude, vaak slecht gedocumenteerde applicaties. Het gevolg: complexiteit, stijgende kosten en systemen die nooit echt “af” zijn.
Het moet ook blijven doordraaien.

Of het nu gaat om ERP-systemen zoals SAP, Baan Company of platforms zoals Microsoft Dynamics — de keuzes lijken vaak ingegeven door traditie, bestaande relaties of risicomijdend gedrag, in plaats van een heldere visie op architectuur en toekomstbestendigheid.
Or requirements?


Er zijn echter alternatieven en betere benaderingen mogelijk:

* **Open source oplossingen** zoals PostgreSQL, Kubernetes of Nextcloud bieden meer controle, transparantie en onafhankelijkheid.
* **Cloud-agnostische architecturen** waarbij men niet volledig vastzit aan één partij, maar inzet op interoperabiliteit en standaardisatie.
* **Moderne ERP-alternatieven** zoals Odoo of Workday die flexibeler en innovatiever kunnen zijn, mits goed geïmplementeerd.
* **API-first en microservices architectuur**, waardoor systemen losser gekoppeld zijn en eenvoudiger te vernieuwen.
* **Langetermijninvesteringsstrategieën**, zoals bijvoorbeeld Estland heeft gedaan met zijn digitale overheid, waar consistentie en visie leidend waren.
Ziet er uit, als voornamelijk zelfbouw, met alle gedoe daarna. Maar ook mooie buzzwoorden zonder enige betekenis.

Concreet voorbeeld: in plaats van een monolithisch belastingsysteem dat decennia meegaat en telkens wordt opgelapt, zou je kunnen werken met modulaire services voor aangifteverwerking, dataopslag en validatie — elk onafhankelijk schaalbaar en vervangbaar.
Klikt ook al veel meer complexiteit.

Of neem HR-systemen: in plaats van een zwaar SAP-landschap kan een combinatie van lichtere tools, gekoppeld via API’s, sneller inspelen op veranderende eisen.
Dus meer leveranciers/applicatie afhankelijkheden?

Kortom, het probleem is niet een gebrek aan kennis of talent — dat is er nog steeds. Het zit in keuzes, structuren en prikkels. Zolang die niet veranderen, blijft Nederland achter de feiten aanlopen in plaats van ze vorm te geven.
Ik heb mijn twijfels dat jij klant van >50.000 gebruikers hebt gezien.

Daarnaast moet je toch bijzonder ignorant zijn om de sleutel tot de bevolkingsregister weg te geven. Vergeet niet, daar tussen zitten BN'ers, als het goed zelfs de koning, premiers, en andere persona. Het ergste mogelijk van alles is, dat mij dit doet denken aan een gitzwarte bladzijde uit onze geschiedenis:
Oke, we gaan weer de andere kant op.

Toen de Duitsers naar Nederland kwamen, troffen deze een bijzonder goed gedocumenteerde burgerlijke stand. Daarin stonden adres gegevens, maar ook bijvoorbeeld de geloofsovertuiging geregistreerd. Werd door de bruinhemden bijzonder interessant bevonden toentertijd.

De wereld heeft niet stilgestaan, en de dynamiek is duidelijk anders. Maar niet per defnitie beter. En dus geven we wederom de sleutels van het basisregister weg, maar ditmaal aan een Israelische/Amerikaanse combinatie. Gelet op de ontwikkelingen van laatste 4 jaar is dit vanzelfsprekend te noemen: immers, er is toch helemaal niets mis met Amerika noch Israel?

Gecompliceerd? Ja, zeker. Ondoenelijk? Nee, zeker niet. Duur? Mismanagement, jarenlang wegpoetsen heeft zo zijn prijs, dus ja: duur. Complex? Neen, alles behalve.
DigiD valt alleen compleet niet onder je genoemde punten, die compleet lostaan de punten.

Dus mogelijk is het omgekeerde ook waar, om aan de koffie tafel leuk te keuvelen hoe ingewikkeld het allemaal niet is, en dat het "gewone volk" het allemaal niet begrijpt.
Aan de koffie tafel, hoe je ook geen verantwoordelijkheid uit te leggen, als het technisch of juridisch compleet verkeerd gaat.

Want als dat wel het geval is, dan weten we hier hier ook allemaal weer beter.
Vandaag, 12:40 door Anoniem
Gezien de beperkte kennis en capaciteit van Logius of welke dienstverlener dan ook die niet geheel DigiD kan verwerken en beheren, had DigiD nooit ingevoerd mogen worden. Het hele systeem is ingevoerd op hoop van zegen en dat iedereen naar eer en geweten zal blijven handelen wat uiteindelijk dus niet gebeurd is. Strategisch denken en handelen is kennelijk niet mogelijk in Nederland.
Vandaag, 12:40 door Anoniem
Wou ik het opzeggen, blijkt dat ik het 3 jaar niet heb gebruikt en het allang voor me is opgezegd, nou, dat is pas service met een vooruitziende blik! (-:
Jammer dat ze nog steeds SMS voor 2FA gebruiken, immers is dat gevoelig voor SIM-swapping. De app is een mogelijkheid, maar geen optie voor mensen die hun app niet kunnen of willen gebruiken.
Nu ik dit gedoe zie met de Amerikaanse servers kan ik me voorstellen dat het vertrouwen met klanten inmidels met de noorderzon verwenen is. Het os zelfs zo erg dat ze misschien beter kunnen gaan denien over een volledige restart van het DigiD product in plaats van er nog verder op te breien en belanstinggeld te verkwanselen, immers is hun reputatie al kapot.
Vandaag, 12:42 door Bitje-scheef
Dit soort zaken zijn niet louter door boekhouders goed in te zien. Tegenwoordig zijn dit soort zaken weer multidisciplinair, ene kant de centjes en het gemak, de andere kant tegenwoordig ook weer geopolitiek, kans op misbruik.

Daarnaast zijn er voldoende belangen die meespelen op nationaal en internationaal niveau en dat kun je als burger niet helemaal bepalen. Dit kan bijvoorbeeld op een ander niveau iets triggeren.

Was het allemaal nog maar simpel :-(
Vandaag, 12:44 door Anoniem
Als het naar de Amerikanen gaat is er een garantie dat deze info door de NSA gestolen gaat worden, als ze deze data al niet in handen hebben...
Vandaag, 12:57 door Anoniem
Door Anoniem: Dat krijg je als een overheid alleen nog uit boekhouders bestaat. De overheid kan niet zonder hulp de eigen kont afvegen.

Rijkswaterstaat was ooit het ingenieursbureau van de overheid, ze kunnen nu alleen contracten controleren.
Politietaken zijn al halfweg uitbesteed aan BOA's.
Het leger is nog niet uitbesteed, maar steekt het eigen land letterlijk in de fik.
AP is een waakhond, zinder tanden die op z'n best foei fluistert en is ook eensoort van uitbestede boa.

De competentie druipt er vanaf, of is al lang in een putje verdwenen.
Daarnaast lijkt er ook absoluut geen urgentie. Als er in Nederland een kwaadwillende drone oversteekt moet er eerst gediscussieerd worden of deze wel uit de lucht geschoten mag worden. Ze krijgen hier niks geregeld. Als er oorlog uitbreekt loopt iedereen hard weg of duikt onder.
Vandaag, 12:59 door Anoniem
We hebben ooit zelf onze eigen gloeilampen, televisies, audio, auto's, treinen, vliegtuigen, medische apparatuur, scheepsbouw RsV, versleutelde telecom, textiel, defensie en nog veel meer ontworpen en gemaakt. Nagenoeg alles hebben we verkwanseld en weggegeven aan het buitenland inclusief de blauwdrukken omdat het zogenaamd goedkoper moest. Korte termijn visie waarbij we vollidig afhankelijk zijn geworden van de grillen van een ander. Als toetje en ere kers op de taart gaan we nu DigiD en de rest ook verkwanselen. Goed bezig, ga zo door minkukels in Den Haag. Regeren is voorruit kijken.
Vandaag, 12:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat krijg je als een overheid alleen nog uit boekhouders bestaat. De overheid kan niet zonder hulp de eigen kont afvegen.

Rijkswaterstaat was ooit het ingenieursbureau van de overheid, ze kunnen nu alleen contracten controleren.
Politietaken zijn al halfweg uitbesteed aan BOA's.
Het leger is nog niet uitbesteed, maar steekt het eigen land letterlijk in de fik.
AP is een waakhond, zinder tanden die op z'n best foei fluistert en is ook eensoort van uitbestede boa.

De competentie druipt er vanaf, of is al lang in een putje verdwenen.
Nee , dat is geen incompetentie, Het zijn belangen. En de vierde macht heef andere belangen dan jouw privacy belangen. Men/ Ze willen het niet. Dan heb je je daarbij neer te leggen.
In een functionerende democratische rechtsstaat was zoiets ondenkbaar..Maar daar leven we niet in.Zoals je hopelijk ook begrijpt? Je ziet het pas als je het door hebt.
https://bomenenbos.substack.com/p/the-untouchables-van-de-vierde-macht
Zeiden die schijnheiligen maar dat ze het niet willen, dan kunnen we er ook anders op reageren
Vandaag, 13:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gelukkig weten WIJ het hier allemaal veel beter..... Afgezien de meeste hier er eigenlijk geen kennis en ervaring in dit soort trajecten hebben en niet verder komen dan simple statements op een verjaardag discussie.

Want het is allemaal simpel om over te zetten.....
Met alle respect, maar sprekend als iemand die jarenlang actief is in omgevingen waar organisaties opereren met personeelsbestanden van 50.000 tot soms wel 400.000 medewerkers — vaak in complexe internationale ketens, met klanten variërend van multinationals tot semi-overheden en volledige overheidsinstanties — kan ik moeilijk anders concluderen dan dat Nederland in zekere zin een karikatuur van zichzelf is geworden.

Nederland liep ooit voorop. Nederlandse technici stonden bekend om hun vakkennis, inventiviteit en pragmatische oplossingen. De geschiedenis staat vol met briljante ingenieurs, vernieuwers en ondernemers die wereldwijd impact hadden. Er was een cultuur van vooruitdenken en durven bouwen.

Maar kijk je naar de huidige staat van de modernisering van het overheidsapparaat, en baseer ik me op eigen ervaringen met aanbestedingstrajecten en besluitvorming, dan zie ik een patroon dat moeilijk te negeren is: amateurisme, bestuurlijke traagheid, verkokering, en een vorm van “zachte corruptie” — denk aan riante leveranciersdeals, beïnvloeding via consultancyconstructies, of perks die de objectiviteit van keuzes subtiel ondermijnen. Het zijn geen schandalen op voorpagina’s, maar ze vreten wel aan de kwaliteit van besluitvorming.

Nederland heeft zich bovendien afhankelijk gemaakt van grote leveranciers. Eerst van IBM, later van Microsoft — en dat werd gaandeweg als vanzelfsprekend gezien. Vendor lock-in werd niet als risico maar als gegeven geaccepteerd. De prijs daarvan betalen we nu: beperkte flexibiliteit, hoge kosten en een gebrek aan echte autonomie.

Neem de IT-infrastructuur van de Belastingdienst als voorbeeld. Er zijn zeker verbeteringen doorgevoerd — dat moet erkend worden — maar telkens wanneer vooruitgang wordt geboekt, wordt die weer deels tenietgedaan door koppelingen met legacy-systemen. Nieuwe oplossingen moeten blijven praten met oude, vaak slecht gedocumenteerde applicaties. Het gevolg: complexiteit, stijgende kosten en systemen die nooit echt “af” zijn.

Daarbovenop komt een kortetermijnfocus die structurele vooruitgang belemmert. Projecten worden ingestoken vanuit jaarbudgetten en politieke cycli, in plaats van meerjarige visies. Grote, noodzakelijke investeringen worden vermeden, omdat ze moeilijk verkoopbaar zijn, en men kiest liever voor gefaseerde trajecten die uiteindelijk duurder en inefficiënter blijken.

En ja, er zit ook een culturele component in: eindeloos overleg, consensus zoeken tot besluiteloosheid, en een neiging om moeilijke keuzes vooruit te schuiven. Polderen heeft zijn waarde, maar niet als het innovatie en daadkracht verlamt.

Of het nu gaat om ERP-systemen zoals SAP, Baan Company of platforms zoals Microsoft Dynamics — de keuzes lijken vaak ingegeven door traditie, bestaande relaties of risicomijdend gedrag, in plaats van een heldere visie op architectuur en toekomstbestendigheid.

Er zijn echter alternatieven en betere benaderingen mogelijk:

* **Open source oplossingen** zoals PostgreSQL, Kubernetes of Nextcloud bieden meer controle, transparantie en onafhankelijkheid.
* **Cloud-agnostische architecturen** waarbij men niet volledig vastzit aan één partij, maar inzet op interoperabiliteit en standaardisatie.
* **Moderne ERP-alternatieven** zoals Odoo of Workday die flexibeler en innovatiever kunnen zijn, mits goed geïmplementeerd.
* **API-first en microservices architectuur**, waardoor systemen losser gekoppeld zijn en eenvoudiger te vernieuwen.
* **Langetermijninvesteringsstrategieën**, zoals bijvoorbeeld Estland heeft gedaan met zijn digitale overheid, waar consistentie en visie leidend waren.

Concreet voorbeeld: in plaats van een monolithisch belastingsysteem dat decennia meegaat en telkens wordt opgelapt, zou je kunnen werken met modulaire services voor aangifteverwerking, dataopslag en validatie — elk onafhankelijk schaalbaar en vervangbaar.

Of neem HR-systemen: in plaats van een zwaar SAP-landschap kan een combinatie van lichtere tools, gekoppeld via API’s, sneller inspelen op veranderende eisen.

Kortom, het probleem is niet een gebrek aan kennis of talent — dat is er nog steeds. Het zit in keuzes, structuren en prikkels. Zolang die niet veranderen, blijft Nederland achter de feiten aanlopen in plaats van ze vorm te geven.

Daarnaast moet je toch bijzonder ignorant zijn om de sleutel tot de bevolkingsregister weg te geven. Vergeet niet, daar tussen zitten BN'ers, als het goed zelfs de koning, premiers, en andere persona. Het ergste mogelijk van alles is, dat mij dit doet denken aan een gitzwarte bladzijde uit onze geschiedenis:

Toen de Duitsers naar Nederland kwamen, troffen deze een bijzonder goed gedocumenteerde burgerlijke stand. Daarin stonden adres gegevens, maar ook bijvoorbeeld de geloofsovertuiging geregistreerd. Werd door de bruinhemden bijzonder interessant bevonden toentertijd.

De wereld heeft niet stilgestaan, en de dynamiek is duidelijk anders. Maar niet per defnitie beter. En dus geven we wederom de sleutels van het basisregister weg, maar ditmaal aan een Israelische/Amerikaanse combinatie. Gelet op de ontwikkelingen van laatste 4 jaar is dit vanzelfsprekend te noemen: immers, er is toch helemaal niets mis met Amerika noch Israel?

Gecompliceerd? Ja, zeker. Ondoenelijk? Nee, zeker niet. Duur? Mismanagement, jarenlang wegpoetsen heeft zo zijn prijs, dus ja: duur. Complex? Neen, alles behalve.

Dus mogelijk is het omgekeerde ook waar, om aan de koffie tafel leuk te keuvelen hoe ingewikkeld het allemaal niet is, en dat het "gewone volk" het allemaal niet begrijpt.
Spijker op de kop!
Vandaag, 13:07 door Anoniem
Door Anoniem: Die overname van Solvinity door Kendryl is al heel lang onderweg. Maar door actief niet handelen en vertragen is het nu te laat voor een aanbesteding en overname door een andere Nationale of Europese partij. Dit is gewoon politiek falen, problemen weer doorschuiven naar naar het volgende kabinet.
Het valt mij op dat ook BBB en SGP tegen deze overname zijn.
Vandaag, 13:13 door Anoniem
Het probleem is juist de Europese Aanbesteding, waardoor het contract met Solivinity na 2028 ook verlengd blijft.

Door alle risico's voor de laagste prijs onder te brengen bij leveranciers, is er uiteindelijk geen leverancier te vinden die de implementatie tegen dergelijke ongunstige voorwaarden zal willen uitvoeren.
En dus blijft onze Rijksoverheid weer 'noodgedwongen' vastzitten aan Solvinity, en dat vinden ze verder helemaal prima.
Want problemen zijn de handelswaar van politici, en in ons aangeharkte landje zijn echte problemen schaars.
Vandaag, 13:14 door Anoniem

Of neem HR-systemen: in plaats van een zwaar SAP-landschap kan een combinatie van lichtere tools, gekoppeld via API’s, sneller inspelen op veranderende eisen.
Dus meer leveranciers/applicatie afhankelijkheden?
Men wilt geen Microsoft meer! maar kleine lokale leveranciers die alleen nog maar met open standaarden werken en makkelijk een voor 1 vervangbaar zijn. Zeg maar het UNIX concept (zonder systemd dan). Een landschap met microservices:
een softwarearchitectuur waarbij een applicatie wordt opgedeeld in kleine, onafhankelijke en losgekoppelde diensten, vaak georganiseerd rond bedrijfsfunctionaliteiten. Ze bieden flexibiliteit, schaalbaarheid en verbeterde ontwikkelsnelheid door onafhankelijke inzetbaarheid
Vandaag, 13:28 door Ron625
Wat ik mis in deze discussie, is de mogelijkheid om het contract aan te passen.
Zet in het contact dat de servers in de EU moeten staan en dat de data nooit de EU mag verlaten.
Dat moet toch mogelijk zijn?
Vandaag, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem:


* **Open source oplossingen** zoals PostgreSQL, Kubernetes of Nextcloud bieden meer controle, transparantie en onafhankelijkheid.
* **Cloud-agnostische architecturen** waarbij men niet volledig vastzit aan één partij, maar inzet op interoperabiliteit en standaardisatie.

Laat dat nou precies zijn wat Logius doet. Dat is het probleem niet.

Een applicatie als DigiD verhuizen naar een andere infrastructuurprovider is best te doen. Wat het complex maakt is het netwerk eromheen, en alle connecties naar andere systemen. Zeker als je bedenkt dat Logius wel meer dan alleen DigiD levert.

Solvinity levert alleen het platform.
Vandaag, 13:47 door Anoniem
Door Ron625: Wat ik mis in deze discussie, is de mogelijkheid om het contract aan te passen.
Zet in het contact dat de servers in de EU moeten staan en dat de data nooit de EU mag verlaten.
Dat moet toch mogelijk zijn?
De Amerikanen trekken zich niets aan van contracten of afspraken. Dat heeft Snowden in 2013 al duidelijk gemaakt. Als een bedrijf substantiële activiteiten of afzet in de VS heeft, is het chantabel voor de Amerikanen. Dat is het geval bij bij de nieuwe eigenaar van Solvinity, het Amerikaanse bedrijf Kyndryl.

Het is trouwens ook het geval bij het bedrijf CCV dat onze betalingstransacties afhandelt. Dat is sinds vorig jaar eigendom van Fiserv, een Amerikaans miljardenbedrijf. Al die betaalgegevens van ons kunnen dus alleen al om die reden door de Amerikanen worden opgeëist, ook intern binnen het bedrijf zonder dat het in de publiciteit komt. CCV is niet langer Nederlands.
Vandaag, 13:55 door Anoniem
Door Ron625: Wat ik mis in deze discussie, is de mogelijkheid om het contract aan te passen.
Zet in het contact dat de servers in de EU moeten staan en dat de data nooit de EU mag verlaten.
Dat moet toch mogelijk zijn?
Dat gaat niet i.v.m. de cloud act. Je kunt het nog zoveel in het contract zetten, de cloud act zal altijd zwaarder wegen, dus ben je je data kwijt.
Vandaag, 14:07 door Anoniem
Op 5 mei viert NL weer de vrijheid. Maar hoe vrij zijn wij werkelijk? Er is geen Europees land dat de Amerikaanse belangen zo goed dient als NL, blijkt uit een door Wikileaks gepubliceerd ambtsbericht van de Amerikaanse ambassade.
(erik vd Beek opX)
Vandaag, 14:12 door Anoniem

"Het beheer van het platform vraagt om een ervaren beheerorganisatie om de continuïteit en veiligheid van dienstverlening blijvend te kunnen borgen. Op dit moment is het niet mogelijk om het platform in eigen beheer te nemen vanwege het feit dat Logius niet beschikt over voldoende kennis en capaciteit", voegt de staatssecretaris toe.
Dat is een bekend nadeel van iets bij een ander onderbrengen: Je doet er zelf ook geen kennis over op. Hadden ze DigiD al langer in eigen beheer gehad dan hadden ze die kennis inmiddels wel opgedaan.
Vandaag, 14:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625: Wat ik mis in deze discussie, is de mogelijkheid om het contract aan te passen.
Zet in het contact dat de servers in de EU moeten staan en dat de data nooit de EU mag verlaten.
Dat moet toch mogelijk zijn?
Dat gaat niet i.v.m. de cloud act. Je kunt het nog zoveel in het contract zetten, de cloud act zal altijd zwaarder wegen, dus ben je je data kwijt.
Contract matig deal sluiten dat de gehele infra overgekocht wordt in ruil voor toezegging van gelijkwaardig datacenter voor commercieel gebruik waarbij bouw en vergunning versneld worden geregeld ofwel geopolitiek bedrijven Trump paaien hier en daar wat korting of restricties opleggen op andere producten naar bijv china. Does not matter gewoon geopolitiek bedrijven tot zijn term voorbij is doen we nu ookm al. En nee dat schakels de wet niet uit maar dat hoeft ook niet gewoon vertraging taktiek voeren.

Tijdelijk contract met zwart op wit dat de data niet vanuit protection act wordt geclaimed anders deal nul en void maar geen boete. Juridisch niet houdbaar maar again vertraging taktiek van 3 tot 7 jaar qua zaak behandeling.Ook al krijgen ze ongelijk bij rechter wordt het een voldongen feit en kun je eigenlijk enkel nog een boete opleggen want de milleu schade zou nog groter worden door alles weer afbreken en die stroomt via via toch weer de staatskas binnen. Uiteraard ga je PR gezeik krijgen met milieugroepen maar dat is een later probleem kan ook voor bericht moeheid zorgen wat weer tactisch werkt voor de rest van de afwikkeling.

KPN intussen onboarden voor overname als hofleverancier van datacenter infra en Logius als software beheer aanhouden met hun laten communiceren over bijzonderheden alle netwerk connecties naar buiten EU standaard blokken tot audits gedaan zijn en mogelijk even leger onderdeel voor cybersec DCC erbij voor redteaming collabs om hier en daar de meest oppervlakkige gaten te dichten die er geheid zullen zijn waar eerder geen inzage op was.

Voorop gesteld dit is niet hoe je het ooit zou moeten doen als je de tijd hebt maar die hebben ze niet. Maar niet geschoten altijd mis. En Nederland is niet vies van dit soort deals kijk naar gedoog beleid van TataSteel bijvoorbeeld waar we lekker kankerverwekkende stoffen stoken in verouderde centrale waar constant lekken inzitten. Dus ethisch gezien raken ze niet meer failliet erdoor. Het enige dat ze nu nog moeten regelen is een scapegoat exit strategie qua partij minister en die ergens een lekker verdienende andere functie bieden ervoor.

Nogmaals zeer onetisch maar we hebben te maken met een wereld waarin de machtigste geen hol aantrekken van rechten van de mens en we hebben nu een realistisch direct gevaar voor heel Nederland in de maak.
Vandaag, 14:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat krijg je als een overheid alleen nog uit boekhouders bestaat. De overheid kan niet zonder hulp de eigen kont afvegen.

Rijkswaterstaat was ooit het ingenieursbureau van de overheid, ze kunnen nu alleen contracten controleren.
Politietaken zijn al halfweg uitbesteed aan BOA's.
Het leger is nog niet uitbesteed, maar steekt het eigen land letterlijk in de fik.
AP is een waakhond, zinder tanden die op z'n best foei fluistert en is ook eensoort van uitbestede boa.

De competentie druipt er vanaf, of is al lang in een putje verdwenen.
Daarnaast lijkt er ook absoluut geen urgentie. Als er in Nederland een kwaadwillende drone oversteekt moet er eerst gediscussieerd worden of deze wel uit de lucht geschoten mag worden. Ze krijgen hier niks geregeld. Als er oorlog uitbreekt loopt iedereen hard weg of duikt onder.

Daar hebben we niet eens een oorlog voor nodig.
Dat hard weglopen en onderduiken doen ze in Den Haag al jaren land. Minstens sinds Balkenende en.of Rutte.Mogelijk nog langer.
Daarom zit dit land op slot.
Op zijn best reageren ze op incidenten (als ze dat al doen).
Maar (proactief) regeren kunnen niet meer. Daar heb je lange termijn denken en visie voor nodig. En dat ontbreekt in alle lagen.
Vandaag, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem:

Of neem HR-systemen: in plaats van een zwaar SAP-landschap kan een combinatie van lichtere tools, gekoppeld via API’s, sneller inspelen op veranderende eisen.
Dus meer leveranciers/applicatie afhankelijkheden?
Men wilt geen Microsoft meer! maar kleine lokale leveranciers die alleen nog maar met open standaarden werken en makkelijk een voor 1 vervangbaar zijn. Zeg maar het UNIX concept (zonder systemd dan). Een landschap met microservices:
een softwarearchitectuur waarbij een applicatie wordt opgedeeld in kleine, onafhankelijke en losgekoppelde diensten, vaak georganiseerd rond bedrijfsfunctionaliteiten. Ze bieden flexibiliteit, schaalbaarheid en verbeterde ontwikkelsnelheid door onafhankelijke inzetbaarheid
Leuk dat je dit roept, maar ik zie die weinig op de markt gebeuren.

En SAP is juist geen Microsoft.
Vandaag, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem:

"Het beheer van het platform vraagt om een ervaren beheerorganisatie om de continuïteit en veiligheid van dienstverlening blijvend te kunnen borgen. Op dit moment is het niet mogelijk om het platform in eigen beheer te nemen vanwege het feit dat Logius niet beschikt over voldoende kennis en capaciteit", voegt de staatssecretaris toe.
Dat is een bekend nadeel van iets bij een ander onderbrengen: Je doet er zelf ook geen kennis over op. Hadden ze DigiD al langer in eigen beheer gehad dan hadden ze die kennis inmiddels wel opgedaan.

Maar dan hadden ze in de regering geen (drog)reden meer om het toch bij Solvinity te laten.
Ze hebben zelf dit probleem veroorzaakt door alles uit te besteden. En niemand rekent ze daar op af. (of zichzelf)
Waar is de parlementaire enquete en wie wordt er geofferd om de TK te bezweren.
Vandaag, 15:03 door Anoniem
Door Anoniem:

"Het beheer van het platform vraagt om een ervaren beheerorganisatie om de continuïteit en veiligheid van dienstverlening blijvend te kunnen borgen. Op dit moment is het niet mogelijk om het platform in eigen beheer te nemen vanwege het feit dat Logius niet beschikt over voldoende kennis en capaciteit", voegt de staatssecretaris toe.
Dat is een bekend nadeel van iets bij een ander onderbrengen: Je doet er zelf ook geen kennis over op. Hadden ze DigiD al langer in eigen beheer gehad dan hadden ze die kennis inmiddels wel opgedaan.
Je kunt je resources inderdaad besteden aan bedrijfsonderdelen die bij je bedrijf passen en je uitbesteding aan onderdelen wat niet bij je core bedrijf past.
Vandaag, 15:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gelukkig weten WIJ het hier allemaal veel beter..... Afgezien de meeste hier er eigenlijk geen kennis en ervaring in dit soort trajecten hebben en niet verder komen dan simple statements op een verjaardag discussie.

Want het is allemaal simpel om over te zetten.....
Met alle respect, maar sprekend als iemand die jarenlang actief is in omgevingen waar organisaties opereren met personeelsbestanden van 50.000 tot soms wel 400.000 medewerkers — vaak in complexe internationale ketens, met klanten variërend van multinationals tot semi-overheden en volledige overheidsinstanties — kan ik moeilijk anders concluderen dan dat Nederland in zekere zin een karikatuur van zichzelf is geworden.

Nederland liep ooit voorop. Nederlandse technici stonden bekend om hun vakkennis, inventiviteit en pragmatische oplossingen. De geschiedenis staat vol met briljante ingenieurs, vernieuwers en ondernemers die wereldwijd impact hadden. Er was een cultuur van vooruitdenken en durven bouwen.

Maar kijk je naar de huidige staat van de modernisering van het overheidsapparaat, en baseer ik me op eigen ervaringen met aanbestedingstrajecten en besluitvorming, dan zie ik een patroon dat moeilijk te negeren is: amateurisme, bestuurlijke traagheid, verkokering, en een vorm van “zachte corruptie” — denk aan riante leveranciersdeals, beïnvloeding via consultancyconstructies, of perks die de objectiviteit van keuzes subtiel ondermijnen. Het zijn geen schandalen op voorpagina’s, maar ze vreten wel aan de kwaliteit van besluitvorming.

Nederland heeft zich bovendien afhankelijk gemaakt van grote leveranciers. Eerst van IBM, later van Microsoft — en dat werd gaandeweg als vanzelfsprekend gezien. Vendor lock-in werd niet als risico maar als gegeven geaccepteerd. De prijs daarvan betalen we nu: beperkte flexibiliteit, hoge kosten en een gebrek aan echte autonomie.

Neem de IT-infrastructuur van de Belastingdienst als voorbeeld. Er zijn zeker verbeteringen doorgevoerd — dat moet erkend worden — maar telkens wanneer vooruitgang wordt geboekt, wordt die weer deels tenietgedaan door koppelingen met legacy-systemen. Nieuwe oplossingen moeten blijven praten met oude, vaak slecht gedocumenteerde applicaties. Het gevolg: complexiteit, stijgende kosten en systemen die nooit echt “af” zijn.

Daarbovenop komt een kortetermijnfocus die structurele vooruitgang belemmert. Projecten worden ingestoken vanuit jaarbudgetten en politieke cycli, in plaats van meerjarige visies. Grote, noodzakelijke investeringen worden vermeden, omdat ze moeilijk verkoopbaar zijn, en men kiest liever voor gefaseerde trajecten die uiteindelijk duurder en inefficiënter blijken.

En ja, er zit ook een culturele component in: eindeloos overleg, consensus zoeken tot besluiteloosheid, en een neiging om moeilijke keuzes vooruit te schuiven. Polderen heeft zijn waarde, maar niet als het innovatie en daadkracht verlamt.

Of het nu gaat om ERP-systemen zoals SAP, Baan Company of platforms zoals Microsoft Dynamics — de keuzes lijken vaak ingegeven door traditie, bestaande relaties of risicomijdend gedrag, in plaats van een heldere visie op architectuur en toekomstbestendigheid.

Er zijn echter alternatieven en betere benaderingen mogelijk:

* **Open source oplossingen** zoals PostgreSQL, Kubernetes of Nextcloud bieden meer controle, transparantie en onafhankelijkheid.
* **Cloud-agnostische architecturen** waarbij men niet volledig vastzit aan één partij, maar inzet op interoperabiliteit en standaardisatie.
* **Moderne ERP-alternatieven** zoals Odoo of Workday die flexibeler en innovatiever kunnen zijn, mits goed geïmplementeerd.
* **API-first en microservices architectuur**, waardoor systemen losser gekoppeld zijn en eenvoudiger te vernieuwen.
* **Langetermijninvesteringsstrategieën**, zoals bijvoorbeeld Estland heeft gedaan met zijn digitale overheid, waar consistentie en visie leidend waren.

Concreet voorbeeld: in plaats van een monolithisch belastingsysteem dat decennia meegaat en telkens wordt opgelapt, zou je kunnen werken met modulaire services voor aangifteverwerking, dataopslag en validatie — elk onafhankelijk schaalbaar en vervangbaar.

Of neem HR-systemen: in plaats van een zwaar SAP-landschap kan een combinatie van lichtere tools, gekoppeld via API’s, sneller inspelen op veranderende eisen.

Kortom, het probleem is niet een gebrek aan kennis of talent — dat is er nog steeds. Het zit in keuzes, structuren en prikkels. Zolang die niet veranderen, blijft Nederland achter de feiten aanlopen in plaats van ze vorm te geven.

Daarnaast moet je toch bijzonder ignorant zijn om de sleutel tot de bevolkingsregister weg te geven. Vergeet niet, daar tussen zitten BN'ers, als het goed zelfs de koning, premiers, en andere persona. Het ergste mogelijk van alles is, dat mij dit doet denken aan een gitzwarte bladzijde uit onze geschiedenis:

Toen de Duitsers naar Nederland kwamen, troffen deze een bijzonder goed gedocumenteerde burgerlijke stand. Daarin stonden adres gegevens, maar ook bijvoorbeeld de geloofsovertuiging geregistreerd. Werd door de bruinhemden bijzonder interessant bevonden toentertijd.

De wereld heeft niet stilgestaan, en de dynamiek is duidelijk anders. Maar niet per defnitie beter. En dus geven we wederom de sleutels van het basisregister weg, maar ditmaal aan een Israelische/Amerikaanse combinatie. Gelet op de ontwikkelingen van laatste 4 jaar is dit vanzelfsprekend te noemen: immers, er is toch helemaal niets mis met Amerika noch Israel?

Gecompliceerd? Ja, zeker. Ondoenelijk? Nee, zeker niet. Duur? Mismanagement, jarenlang wegpoetsen heeft zo zijn prijs, dus ja: duur. Complex? Neen, alles behalve.

Dus mogelijk is het omgekeerde ook waar, om aan de koffie tafel leuk te keuvelen hoe ingewikkeld het allemaal niet is, en dat het "gewone volk" het allemaal niet begrijpt.
Spijker op de kop!
Welke spijker? is leuk voor een koffie tafel in kroeg. Veel meer is het namelijk niet.
Vandaag, 16:12 door Anoniem
Spijker op de kop![/quote]
Inderdaad, verplicht lees- en denkvoer voor elke ambtenaar die 's morgens niet de integriteit bij het tuinhekje achterlaat, maar ook wat in het broodtrommeltje durft te stoppen.
Vandaag, 17:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Spijker op de kop!

Inderdaad, verplicht lees- en denkvoer voor elke ambtenaar die 's morgens niet de integriteit bij het tuinhekje achterlaat, maar ook wat in het broodtrommeltje durft te stoppen.
Als een ambtenaar gewoon even wil lachen bedoel je? Meer is het namelijk niet.
Vandaag, 18:04 door Anoniem
Afgelopen zondag in Buitenhof gaf Ludo Baauw van InterMax een toelichting op het initiatief van zeven Nederlandse IT bedrijven om een soevereine overheidscloud op te richten:
https://www.vpro.nl/buitenhof/artikelen/buitenhof-3-mei-2026
"DigiD in Nederlandse handen?"
IT-ondernemer Ludo Baauw komt met een Nederlands alternatief voor het bedrijf achter DigiD: Solvinity. Tot 6 mei kan nog bezwaar worden gemaakt tegen de verlenging van het contract met het cloudbedrijf. Staatssecretaris Eric van der Burg wil het contract niet opzeggen en stelt dat er op korte termijn geen alternatief is. Volgens Baauw is dat er wel.

Uitzending van 3 mei 2026 terugkijken:
https://npo.nl/start/afspelen/buitenhof_403
Video over DigiD vanaf 33:15 tot 41:22

De zeven bedrijven hebben zich verenigd in de OCA "Open Cloud Alliantie" en hebben begin april een manifest gepresenteerd:
https://www.computable.nl/2026/04/01/nederlandse-cloudcoalitie-vormt-front-tegen-amerikaanse-dominantie/
" ... Vandaag overhandigt de Open Cloud Alliantie in Den Haag een manifest waarin het kabinet en de Tweede Kamer worden opgeroepen een voorkeur uit te spreken voor Nederlandse en Europese cloud-oplossingen bij overheidsopdrachten. Alle bouwstenen voor een soevereine overheidscloud liggen klaar.
De Open Cloud Alliantie presenteert zich als een volwaardig alternatief dat in staat is voldoende capaciteit te bieden en gestandaardiseerde clouddiensten te leveren. Deelnemers van het eerste uur zijn Centric, Info Support, Intermax, KPN, Nebul, Previder en Uniserver. Mede-initiatiefnemer Ludo Baauw, topman van Intermax, verwacht dat nog meer Nederlandse bedrijven zich bij deze krachtenbundeling aansluiten. ‘Het is geen gesloten club’. Verder is het streven Europese samenwerking te zoeken. Stichting DINL en TNO ondersteunen de alliantie.
‘We kunnen voor Nederlandse waar kiezen’, aldus Baauw. Hij onderstreept dat de consensus er is, terwijl ook de capaciteit en expertise voorhanden zijn. De boodschap aan Den Haag luidt: de wil is er. Wat resteert is de politieke en bestuurlijke keuze om te investeren in digitale soevereiniteit. ..."

https://tweakers.net/nieuws/246350/nederlandse-clouddiensten-maken-afspraken-om-aantrekkelijker-te-zijn-dan-bigtech.html
" ... Ze beloven onder meer dat ze dezelfde open standaarden zullen hanteren. Dat moet vendor lock-in voorkomen en het makkelijker voor ze maken om grotere opdrachten aan te nemen die meerdere leveranciers vereisen.
Ze beloven ook dat als een van hen wordt overgenomen door een bedrijf van buiten Europa, de anderen zijn rol overnemen. Zo blijft de data in Europese handen ..."

Het genoemde manifest van de Open Cloud Alliantie is hier gepubliceerd:
https://www.opencloudalliantie.nl/wp-content/uploads/2026/03/Manifest_Open_Cloud_Alliantie-20260401.pdf
" ... Deelnemers aan de Alliantie beschikken over 20 grote datacenters en leveren met 13.500 medewerkers diensten aan de overheid, de zorg, het onderwijs, defensie, financiële instellingen, industrie en MKB. Bij elkaar een omzet van 6,5 miljard euro. Zonder onze dagelijkse dienstverlening, staat alles stil in Nederland. ..."

Ook de bestaande ODC's (Overheids Data Centers) worden nadrukkelijk uitgenodigd om zich aan te sluiten bij de OCA. En het initiatief van OCA wordt ondersteund door Stichting DINL (Stichting Digitale Infrastructuur Nederland):
https://dinl.nl/nieuws/open-cloud-alliantie-biedt-overheid-soevereine-cloudoplossing/
" ... Het kan — en snel
De technologie en capaciteit zijn er al. De alliantiepartners beschikken samen over vele moderne, schaalbare datacenters verspreid over heel Nederland. Dat biedt direct inzetbare capaciteit én verhoogde weerbaarheid tegen cyberaanvallen, storingen en netcongestie. De eerste migraties van applicaties en data naar soevereine platformen kunnen al in 2026 worden gerealiseerd.
... Uitgestoken hand
De leden van de Alliantie reiken de overheid de hand. Overheidsdatacenters (ODC's) worden uitgenodigd aan te sluiten bij dit initiatief. Door kennis en menskracht te delen, kunnen resultaten snel behaald worden. Anderzijds investeert de overheid in de nationale en Europese IT-sector, die daardoor sterker wordt; een van de adviezen uit het rapport van Draghi.
..."

Eric Van den Burg krijgt het volwaardige souvereine Nederlandse Solvinity-alternatief dus op een presenteerblaadje aangeboden ...
Vandaag, 18:37 door Anoniem
Rechter besluit in kort geding dat de overeenkomst met Solvinity verlengd mag worden.

https://ibestuur.nl/markt-en-overheid/inkoop-en-aanbesteding/rechter-besluit-dat-overeenkomst-met-solvinity-verlengd-mag
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.